středa 14. ledna 2015

Ursula Poznanski: Saeculum – Uprostřed lesů začíná boj o život...

Název: Saeculum – Uprostřed lesů začíná boj o život...
Orig- název: Saeculum
Autorka: Ursula Poznanski
Nakladatelství: Fragment
Počet stran: 480
Kniha na Goodreads

Anotace:
 Strávit pět dní v hlubokém lese a zkusit žít jako ve středověku vypadalo jako výborný nápad. Bastian by si však tento zážitek v klidu odpustil. S účastí na výpravě souhlasil jen kvůli své lásce Sandře.
Parta dobrodruhů se vydává na cestu i přesto, že místo, kde chtějí tábořit, bylo kdysi prokleto. Staré povídačky o tom, že kdo do lesa vstoupí, nevrátí se už zpět, nikdo nebere vážně. Během první noci přijde prudká bouře a z tábora zmizí první člen výpravy. Zbydou jen podivné vzkazy vyryté do kůry stromu. Když se ho ostatní vydají hledat, začnou bloudit. Pak se ztratí další z nich…
Bastian je učebnicový vzor studenta medicíny, jenž většinu svého času stráví u knihy fyziologie. Jeho život však náhle dostal barvu, když na středověkém jarmarku potkává okouzlující Sandru. Ta mu představí své kamarády, kteří milují středověk a vše okolo něj. Společně tak tvoří skupinu, Saeculum, která pořádá ke konci roku larpy. Pravidla jsou jednoduchá: Opustit na pět dní od všech technických i každodenních vymožeností (od náplasti až záchod). Bastian cítí neutuchající lásku k Sandře, která ho přiměje k zúčastnění letošního larpu. Jelikož je Bastian pro ostatní naprosto cizí a hlavně v Saeculu nový, někteří jsou proti.
 Pověrčivá členka skupiny Dora však ostatní před odjezdem varuje - místo, na které se ráčí vydat je postiženo kletbou tisíc let starého Tristama, bratra středověkého krále. Nikdo na ni nebere ohled a i přesto se vydají uspořádat tak dlouho očekávaný larp. První den k večeru se začne blížit bouře a hned ráno po ní, je známa první obět, co zmizela. Proroctví se začíná pomalu, ale jistě naplňovat do posledního detailu a je jen na členech Saecula, kolik inteligence, odvahy a vytrvalosti jsou schopni v sobě nalézt.


Kniha byla úplně jiná, než jsem očekával. Nevím proč, ale nejspíš jsem si důkladně nepřečetl anotaci, ale čekal jsem příběh o šestnáctiletých dětech, co se vydají do lesa stanovat a přitom zažijí všelijaké zlé věci. V podstatě jsem očekával vyložené nadpřirozeno, které se mi bohužel nedostavilo. Styl psaní autorky mi osobně byl příjemný. Hezky doplňoval příběh a ladil s dějem. Autorka zvolila jednodušší věty, což je dle mě správné. Můžu říct, že jsem na sebe docela pyšný (já vím, samochvála smrdí), protože knihu jsem měl přečtenou za docela krátkou dobu, což nemůžete vy poznat, protože recenzi píši až teď. Kniha je psaná v er-formě, jednou z pohledu Iris, jednou z pohledu Bastiana.

Na první pohled se může zdát, že dějová linie bude příliš natahovaná. Samotného mě to velice příjemně překvapilo, ale není tomu tak. Autorka dokázala perfektně vystihnout a popsat danou situaci, bez zbytečného vysvětlovaní z pohledu hlavního hrdiny. Zkrátka je to hodně čtivé. Ale to opomínám začátek, který byl docela nudný. Děj se tedy ze začátku moc natahoval, a proto dávám jeden bod dolů. Akčnější chvíle čekejte spíš ke konci knihy, kde mi bušilo srdce o závod. Mráz po zádech mi sice občas naběhnul, mysterióznost doplňovala celou knihu, ale to, co jsem očekával, přišlo až ke konci - jak už jsem řekl. To jak se mi příběh zdál reálný, to bylo chvílemi až děsivé.

the earth has music for those who listenNeuvěřitelně moc mi k srdci přirostla Iris, která se mi líbila už od samého začátku. Čestně ji mohu řadit ke Katniss Everdeenové, Tris Priorvé nebo Liesel Memingerové. Iris je velice komplikovaná osoba, na první pohled se může zdát nepříjemná, ale pod tou slupkou, je starostlivá a milá holka, co se protloukává životem. Oblíbil jsem si ji jak pro její skromnosti, tak pro její přirozenost a originalitu. A navíc hraje na harfu, která tvořivé velkou část jejího charakteru. Ehh, vůbec by mi nevadilo poznat Iris v realitě ^.^

Na knize mě ohromila její úžasná obálka. V jednoduchosti se skrývá krása, a obálka Saecula bezpochyby krásná je. Mimoděk působí i velice tajemně, což dokonale sedí k příběhu. Když se podívám na svou oblíbenou poličku, tak si prvně všimnu té obálky (respektive hřbetu). Stejně tak i název, se kterým si nespletu už žádnou jinou knihu.

U konce celé knihy jsem se musel zasmát, protože tohle jsem absolutně vůbec nečekal. Opravdu, tuhle možnost jsem posunul až na nejposlednější příčky mého seznamu možných zakončení příběhu. Aaa, konec se mi nelíbil. Neseděl mi k celému Saeculu, prostě jako by s to s tím nemělo nic společného. I za to dávám jeden bod dolů.
Rozhodně mám v plánu si přečíst i Erebos, protože věřím, že je taky dobrý. Co se týče čtenářských ohlasů na tuto knihu; jsou celkem uspokojivé. To bylo mírné vybočení. Pokud máte rádi mysteriózní příběhy, plné záhad a tajemství, tak by jste měli uvažovat právě nad Saeculem. Myslím, že tato kniha se jen tak neočte, takže bych si klidně mohl přečíst ještě jednou (nebo i víckrát).

 Za recenzní výtisk bych chtěl srdečně poděkovat nakladatelství Fragment! 
4/5

2 komentáře:

  1. Kurňa já tu knihu chci, ale fakt necu bejt etě paranoidnější, do háje... :DD

    OdpovědětVymazat